سؤالات مطرح شده در نظرسنجی از دانشآموزان در رابطه با روشهای
مطالعه و یادگیری ریاضی
1. آیا مطالعه ریاضی با مطالعه سایر دروس تفاوت دارد ؟ توضیح دهید .
ü نمی توان حفظ کرد ، اگر هم حفظ کنیم پایدار نیست و بعد فراموش می شود .
ü باید فهمید .
ü درک کرد .
ü تمرین و تکرار کرد .
ü حل کردنی است .
ü به تفکر و اندیشیدن عمیق نیاز دارد
ü اگر خوب بفهمیم و درک کنیم ، فراموش نمی شود .
ü اگر مطالعه ریاضی به صورت شهودی و نیمه شهودی انجام گیرد بهتر است ، خصوصاً در هندسه
ü استدلالی است و نیاز به فهمیدن دارد .
ü مطالعه ریاضی تلاش و ورزش مغزی است .
توصیه دبیران :
همه به تفاوت های مطالعه ی ریاضی با سایر دروس واقف هستند ولی نمی دانند یا نمی خواهند که قدمی اساسی بردارند .
2. برای یادگیری ریاضی در داخل کلاس چه باید کرد ؟
ü فقط گوش کنیم و حواسمان متمرکز باشد .
ü کار در کلاس و فعالیت کلاسی مفید است .
ü برطرف کردن اشکالات درسی در کلاس مفید است .
ü در هنگام اتمام تدریس نکته مبهم برایمان باقی نماند .
ü باید برای حل تمرینات در کلاس مشارکت کرده و کاملاً فعال باشیم .
ü فرمول ها را یاد گرفته و الگو برداری کنیم .
ü از عوامل مُخل دوری کنیم و چهارچشمی متوجه معلم و تابلو باشیم .
ü از وسایل کمک آموزشی مثل کامپیوتر ، کارگاه سمعی و بصری می توان استفاده کرد .
ü به عمق مطلب توجه کرد و سطحی گذر نکنیم .
ü اشکالات درسی را از معلم سوال کنیم
ü دبیر نیز باید به تفاوت در استعدادها توجه کند .
ü دبیر برای حل نقایص و مشکلات فرد را یاری دهد .
ü بعد از تدریس معلم با دادن تمرین به دانش آموزان ، میزان یادگیری در کلاس را بسنجد .
ü استفاده از روش های مختلف یاددهی، فضای شاد و جذاب ، تعامل و ارتباط درست معلم و شاگرد در کلاس کمک خوبی می باشد .
ü مهمترین اصل در یادگیری ریاضی دقت و توجه است ، به این مسئله اهمیت داده شود .
توصیه دبیران :
مشارکت در جریان یاددهی و یادگیری و تولید دانش و قاعدهها
3. برای یادگیری ریاضی در منزل چه باید کرد ؟
ü صبر و حوصله و فکر کردن روی مسائل و تمرین ها
ü مکانی آرام و بی سر و صدا انتخاب کردن
ü حل تمرینات و تکالیف با استفاده از یادگیری خود و تا حدی کمک از دیگران جهت توضیح دادن خوب است .
ü در همان روزی که معلم درس می دهد ، در خانه تکالیف را حل کنیم .
ü داشتن یک کتاب کار در خانه به یادگیری بهتر کمک می کند .
ü مرور مطالب کلاس در خانه مفید است .
ü انجام تمرینات زیاد در خانه تا یادگیری عمیق شود
ü استفاده از منابع و وسایل کمک آموزشی در خانه یکی از راه های یادگیری بهتر است .
توصیه دبیران :
انجام دادن تمرین های منزل با توجه به نمونه های حل شده در متن درس و کار در کلاس و فعالیت ها . اگر با اشکالی برخوردیم باید تلاش کنیم از روی نمونه های حل شده آن اشکال را برطرف کنیم که این ( یعنی یادگیری پایدار )
4. در ایام امتحانات چگونه باید ریاضی را مطالعه کرد ؟
ü فقط مرور شود
ü تمرینات کتاب و کار در کلاس را دوباره مرور کرد .
ü برگه های امتحانات قبلی را بررسی کرده و اشتباهات را پیدا کنیم و در صدد حل آن برآییم .
ü مطالعه با همکلاسی ها و کمک از بزرگتر ها برای کشف نکات مبهم .
ü پیدا کردن مشکلات به موقع و سعی در برطرف کردن آن .
ü کلاس رفع اشکال قبل از امتحان می تواند مفید باشد .
ü مطالعه با دانش آموزان موفق تر جهت هم اندیشی و حل مشکلات درسی
ü ایجاد فضای شاد ، آرام ، بدون ترس و اضطراب از همه ی عوامل می تواند کمک خوبی باشد .
توصیه دبیران :
اگر فردی در جریان یادگیری موضوعات در کلاس مشارکت فعال داشته باشد و همچنین تکالیف منزل را با حوصله انجام داده باشد ، موقع امتحان ریاضی هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت و فقط با مروری اندک بر سرفصل ها و ... می تواند موفق شود .
5. نقش کمک دادن و کمک گرفتن از دیگران در یادگیری ریاضی چگونه است ؟
ü می تواند کمک اولیا و همکلاسی ها موثر باشد در صورتی که به حل مستقیم مسائل نینجامد .
ü کمک کردن و کمک گرفتن در واقع نوعی تمرین و تکرار است .
ü معلم از همه بهتر می تواند به دانش آموزان در یادگیری عمیق کمک کند .
ü روش های همکاری ، هم فکری گروهی در کلاس جهت تبادل و حل مسائل مبهم مفید است .
ü خوب فکر کنیم ، همه راه حل ها را بررسی کنیم و در صورت وجود مانع از دیگران کمک بخواهیم تا ما را راهنمایی کنند .
ü اولیا در صورتی می توانند کمک کنند که با روش ها آشنا بوده و نسبت به ریاضی آگاه باشند .
ü نقش جامع ، اساسی و کلیدی معلم دارد و چه بهتر است این کار به صورت بارش فکری باشد .
توصیه دبیران :
هرکس به دیگری مطلبی را بیاموزد ، خودش بیشتر یاد خواهد گرفت ، لذا دانش آموزان می توانند با کمک کردن به یکدیگر علاوه بر رفع مشکلات دیگران ، خودشان نیز بر عمق یادگیری خود بیفزایند . اما کمک والدین باید به این گونه باشد که از دانش آموز بخواهند تا با مطالعه مجدد متن و غیره ، خود روابط را کشف کنند ، نه اینکه والدین متن را بخوانند ، روابط را کشف کنند ، و سپس آماده در اختیار فرد قرار دهند .